Pages

Monday, December 1, 2008

Nabil vs Harith Iskander

Panas betul bila aku baca kosmo hari ni.Atau lebih tepat,panas betul bila aku baca ruangan Marilyn Cantik.Aku tak marah kalau setakat dia nak memuji Harith.Dan aku takkan ambil hati kalau dia nak kutuk Nabil berapa banyak sekalipun.

Tapi bab kutuk bahasa melayu memang boleh naik darah kalau baca.Dalam ruang tersebut dia ada tulis:

"Baguslah tu Harith, dunia komedi tempatan bolehlah bersandarkan rekod yang pernah anda buat apabila mahu melahirkan komedi yang diterima golongan elit. 1.Yelah, orang-orang elit mestilah nak tengok dan dengar komedi dalam bahasa Inggeris, barulah mudah faham dan jelas lawak yang disampaikan. 2.Kalau komedi bahasa Melayu seratus peratus, tak sesuailah rasanya masuk dewan yang gah sambil memakai sut atau gaun malam."

Dalam tu aku dah tandakan dengan nombor.

1.Yelah, orang-orang elit mestilah nak tengok dan dengar komedi dalam bahasa Inggeris, barulah mudah faham dan jelas lawak yang disampaikan.

-Elit sangatkah sampai tak faham bahasa melayu?Lupakah bahasa melayu/malaysia itu bahasa rasmi negara malaysia?

2.Kalau komedi bahasa Melayu seratus peratus, tak sesuailah rasanya masuk dewan yang gah sambil memakai sut atau gaun malam.

-Malukah anda dengan bahasa sendiri?Oh!memandangkan nama anda Marilyn,jika anda bukan melayu bolehkah sesuka hati menghina bahasa kaum lain?
Tidak malukah anda menjadi penulis diruangan suratkhabar berbahasa melayu?
Tidak elitkah pembaca Kosmo?

Bahasa Melayu tak sesuai masuk dewan konon!!

Hairan bila orang lain memperjuangkan ketuanan melayu ada pula penulis picisan dari suratkhabar berbahasa melayu malu dengan bahasa sendiri(jika anda seorang melayu).

Mana GPMM?
Suruh Marilyn tarik balik kenyataan dia.
Suruh dia bayar ganti rugi 2juta.
Ya,kalau dia melayu gandakan gantirugi jadi 4juta.Buat malu kaum saja.
Pecat dia dari Kosmo
Halau dia keluar dari Malaysia.

2 comments:

Fara said...

apsal aku rasa, cara kosmo menulis tu, mcm ada gaya sindiran gitu ... instead of dia kutuk bahasa melayu, actually dia sindir orang2 yg tak mo appreciate lawak bahasa melayu (read: orang elit)

ntah le, aku tak baca full artikel, cuma baca yg ko quote sajork ... aku jarang baca kosmo ... errk .. aku jarang baca apa2 pun paper .. unless paper bungkus nasik lemak ..itupun kalau ada citer mawi ... egegegege!

MiZz Lee Jun-KI said...

melayu mudah lupa!