Pages

Monday, October 8, 2007

menjadi seorang guru..mengajar seorang pelajar..satu cabaran

Aku tabik guru-guru seluruh Malaysia tak kira yang mengajar tadika sampai le ke tahap tertinggi dalam hieraki pelajaran.Bukan senang nak jadi guru apatah lagi dalam dunia serba moden dan canggih ni.
Walaupun hari guru dah lama lepas dan lambat lagi nak sampai yang baru aku tulis pasal guru juga berdasarkan kejadian malam tadi.Selalunya kes tiap malam minggu.

Aku tengok bola semalam.Liverpool lawan Tottenham.Aku support Liverpool dan anak murid itu yang tak support mana-mana tunggu peluang melontar kata-kata pedas je.
Aku nak marah pun susah juga anak murid merangkap kawan.Cakap banyak pun tak guna kan.

Dia sampai lambat.Tottenham tengah leading 2-1.

"Hah,nak kalah le ni"Spontan je dia buat rumusan.

Aku tenang.Malas nak layan sangat.Kata-kata dari pengkritik bebas macam dia.Penat je aku bertekak.Dia tak support mana-mana team.Eh,dia support mana-mana team yang menang je.Memang tak untung le bertekak dengan spesis yang macam ni.

Game abis.Seri 2-2.Lahanat sebelah pun tak tau nak kutuk apa lagi.

Maka terjadilah dialog macam ni.

Pelajar:Malam ni Argentina ada game.
Cikgu Sukun:Game apa plak.
P:Bola le bai.Apa lagi.
CS:Mana mau.Kan ke player dia baru main je(merujuk pada Mascherano)
P:Kau ingat player Argentina sorang je ke?

Kesabaran aku diuji.Aku cuba menerangkan supaya silembab ni boleh paham.

CS:Bukan EPL je main malam ni.League kat Itali,Germany,Spain bla bla bla bla semua main malam ni.
P:Itu je ke player yang ada.
CS:Bodoh.Kalau team negara nak main semua league utama berhenti.Cuti.BIkin panas le kau.

Dia senyap.Aku tak tau le tanda paham ke tanda setuju.Aku pun diam,hisap rokok penuh dengan ketenangan.
Satu kebodohan boleh mendiamkan orang lain.Ini sudah bagus.

Ajar sorang kawan pun tak boleh.Macam mana aku nak jadi cikgu?

No comments: