Pages

Thursday, September 13, 2007

aku rasa peribahasa yang ada sekarang dah tak relevan lagi....tukar dengan yang baru je lah.

Orang kita penuh dengan madah.Bahasa-bahasa berbunga.
Kiasan,pantun dan macam-macam lagi.

Tapi tu semua ciptaan orang dulu-dulu.Ciptaan nenek moyang kita dulu.Sekarang takde lagi orang nak amalkan kecuali Karam Singh Walia.Dia guna tapi orang lain tak paham.

Aku listkan sikit peribahasa yang aku rasa dah tak boleh diguna pakai.


1.Kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya.
Ruyung???Sagu??Apa semua ni?

Yang baru.

Kalau tidah dipecahkan bank manakan dapat duitnya.

2.
Sudah jatuh ditimpa tangga.
Orang zaman sekarang dah jarang guna tangga.

Baru.

Sudah jatuh di pijak kawan pula.

3.Ditelan mati bapa,diluah mati emak.
Tak lengkap.

Baru.

Ditelan mati bapa,diluah mati emak,dikemam mati pucuk.

4.Carik-carik bulu ayam,lama-lama bercantum kembali.
Jangankan bulu ayam.Rupa ayam sebenar pun budak-budak sekarang dah tak boleh bayangkan.Macamana nak paham peribahasa.Ayam goreng tau le dia orang.

Tukar.

Cukur-cukur bulu ketiak,lama-lama tumbuh panjang kembali.



Sekadar beberapa contoh je ni.Kalau ada sapa jumpa peribahasa,kata bidalan atau pantun yang dah tak sesuai dengan zaman.Pass je kat aku.Nanti aku sesuaikan.

(tambahan)

-
Menyusukan kera di hutan, anak di rumah kelaparan
Kera boleh jumpa kat zoo.Hutan pula makin kurang.
Dan akan pupus.

Yang baru.

Membela betina diluar,anak bini dirumah kelaparan.

No comments: