Pages

Thursday, September 20, 2007

pasar/bazar ramadhan itu sungguh bosan sekali ....tak memenuhi citarasa hati

Dah nak seminggu puasa,hari-hari berbuka juadah pasar ramadhan.
Eh, ada satu hari aku buka puasa kat rumah member lama.Lain hari semua aku bedal kat pasa ramadhan je.Ada orang panggil bazar.
Lantak le nak panggil apa.Sama saja.
Aku dah bosan.Muak.
Tak bersyukur kah aku?

Ada sorang member kata masa berbuka"tak sedap le mak cik ni masak".

Aku kata"bulan puasa,camne dia nak rasa.Itu pasal tak sedap"Halalkan je"

Bila aku pula kata.

Aku:Tak sedap le makcik ni masak

Dia:Bulan puasa,camne dia nak rasa.Itu pasal tak sedap"Halalkan je"

Aku:Kalau tak pandai masak jangan le nak berniaga.Menyusahkan orang lain je.Tambah dosa je kena kutuk.Tambah dosa aku pula mengutuk dia.
Belajar le masak dulu,tahun depan boleh niaga.Jangan le tengok orang niaga kau pun nak niaga juga.(markah penuh)

Dia:Senyap dengar skema jawapan aku.Sambil angguk-angguk.

Aku tak marah kau orang nak niaga.Sila le.Tak silap aku 90% rezeki kita adalah dari hasil perniagaan.
Ramai orang yang meniaga.Macam-macam.Jual biskut,songkok,badan,potong rambut,servis motor.Macam-macam lagi.Ada aku kisah.

Kata para ulamak.Nikmat orang yang berpuasa adalah.

1.masa buka puasa

2.bertemu Allah(setelah mati)

Aku belum nak mati lagi.Nak le juga rasa nikmat berpuasa.Masa berbuka.Tapi asal berbuka je kutuk orang niaga mana pahala semua,mana nikmat nya?
Kau orang kalau tak pandai masak,jangan niaga.Jangan sibuk-sibuk nak apply tapak niaga,lesen niaga semua-semua tu.
Menyusahkan orang je.Bahalul.

Ada tiga jenis perasaan beli kat pasar ramadhan ni.

a-sedap membeli,maki menikmati
aku selalu kena.Tukang jual cun,comel lote,ramah,mesra kadang-kadang seksi.Sedap je beli.Tapi masa buka puasa rasa macam nak maki.Kadang-kadang termaki.Punya le tak sedap.

b-tak sedap membeli,nimat merasai
Jarang sangat terkena.Tukang jual bongkak,sombong,kerek kadang-kadang busuk.Makanan sedap.

c-sedap membeli,sedap menikmati
Belum lagi jumpa setakat ni.Tukang jual mesra,cun,ayu lengkap.Makanan pun sedap memenuhi kehendak selera berbuka puasa.

Aku rasa tahun-tahun depan MBSA kena buat ujian dulu sebelum luluskan lesen.Biar yang betul-betul layak je meniaga.
Kalau lima orang je layak.Lantak le.Biar lima orang meniaga seluruh Shah Alam.
Pedulikan yang tak pandai masak.
Kau layak kerja dengan yang pandai masak je.

Eh?
Bukan masak je.
Yang meniaga air pun satu hal juga.
Rasa tawar.Ais sirap rasa sirap je.Menyirap darah aku.
Bak kata pepatah "warna lain-lain,rasa sama saja"

Ni baru tajuk makanan ruji.Kalau aku masuk bab makanan tambahan macam cucur udang,badak berendam,seri muka,otak-otak,sata,bihun sup,pulut panggang,mee goreng,murtabak(boleh tahan le murtabak dia),yong tau fu bla bla bla etc etc.

Huh.


Cerewet ke ni?

2 comments:

Anonymous said...

Puasa ni kena banyak sabar...kalo dah tak sedap sabar...masak sendri lain hari...yg ari2 nk p beli jugak apsal....puasabukan takat makan je...mata pun...jgn asyik tgk anak pompuan makcik jual yg sexy je...terus terkinja2 nk beli...tak cukup kah ada pompuan ayu dlm dunia ni nk tgk slalu...nk jugak yg sexy..:P

sukun said...

kalau pandai masak mesti dah niaga.paham?