Pages

Monday, September 17, 2007

cita-cita aku adalah..

Semua orang ada cita-cita.Dulu masa mula masuk darjah satu cikgu Ahmad Latif ada tanya.
Apa cita-cita kamu kelas?Tapi masa tu budak-budak tak cukup expose lagi.
Jawapan pun takde yang canggih-canggih.Semua biasa-biasa je.
Ada jawab cikgu.Biasa sangat.

Polis.Bosan.

Pensyarah.Semua orang pandang Yati anak pak Dolah.Lawa budak ni masa kecil dulu.Tapi setahu aku takde yang jadi pensyarah pun.


Mi,budak paling ganas kelas aku bangun.Selamba jawab"cita-cita saya nak jadi Rambo".
Abis riuh satu kelas gelakkan budak tu.Tersengih-sengih terus duduk.
Aku tak ketawakan dia.Dia kawan aku.

Aku memang tak ingat apa cita-cita aku.
Tapi jawapan orang lain sama je.
Cikgu,polis,askar,cikgu bla bla bla.....
Habis semua jawab.

Rasanya takde yang jadi polis.Hmmmm.Memang takde.Positif.

Itu cerita lama.Cita-cita berubah ikut peredaran zaman.
Zaman canggih.Cita-cita makin canggih.Makin pelik.Makin banyak.
Dulu mungkin ada sembilan sepuluh cita-cita dalam satu kelas.
Sekarang banyak.Banyak sangat.
Kalau kelas ada tiga puluh orang boleh le cikgu yang tanya tu dapat tiga puluh lebih jawapan yang berbeza.
Banyak sungguh.

Antara cita-cita yang ada sekarang.

~ahli perniagaan

~politikus

~saintis

~pemandu bas ekspres

~bohsia/bohjan

~ustaz/ustazah

~lawyer

~mat/minah rempit

~angkasawan

~penulis blog

~penyanyi

Yang last sekali mesti cita-cita paling besar.Yang boleh jadi semua cita-cita.
Bapa segala cita-cita.
Pelakon.Lepas tu kau boleh jadi apa saja.Peguam,doktor,penyangak,perogol,penoreh getah bla bla bla... bergantung pada skrip.
Kalau kau dah star,dah power,glamer kau boleh minta je skrip macamana yang kau nak.


Hebat kan.Hmmmm..
Sapa nak offer aku berlakon??

1 comment:

MiZz Lee Jun-KI said...

steven speilberg maybe..
ganti hero predator
;-)