Pages

Thursday, January 3, 2008

apek pek pek pek.......

Menunggu memang bosan.Tak kira le apa saja yang ditunggu.Tunggu bas,tunggu awek,tunggu masa nak balik kerja,tunggu giliran kat klinik,malah tunggu nak guna jamban sekalipun.Apa saja yang nama tunggu memang bosan.Aku tak kisah kalau ada orang nak tunggu aku sampai satu jam tapi jangan nak aku tunggu.Sepuluh minit sekali pun.Aku tak suka.

Oh,aku bukan nak tulis pasal tunggu.Biasanya masa aku tengah tunggu aku akan buat sesuatu macam baca buku,hisap rokok,mengurat,berborak dengan sapa-sapa saja etc.Tapi tempat tu tak sesuai nak buat semua tu.Sayup-sayup terdengar suara apek bercakap,berbincang.Makin lama makin kuat dan jelas.Aku agak ada 2 orang.Sorang penglipur lara dan seorang pendengar setia yang sekali-sekala mengiyakan kan cerita si pengcerita.

Si Apek bercerita tentang ketelusan sistem perundangan Malaysia,betapa dia tak suka suasana di Malaysia,sistem jalanraya,JPJ,polis.Barangkali jiwa Apek sedang memberontak.Tak ada satu benda pun yang dia suka.Sesekali suara Apek sangat kuat dan jelas.Suara kawan yang tak jelas juga aku dengar.Mengiyakan cerita-cerita dan pendapat si Apek itu.

Antara isi kandungan percakapan Apek yang aku dapat dengar dan tangkap dengan jelas(setelah aku alih bahasakan dan aku compilekan):

"Dali wa form tli wa sudah tau maa.Semua mau pakai duit.Lu bayar aaa mesti senang kelija.Kalau talak baya aa kelija manyak lambat woo.Apa pasat sana jalan mau 120km/j saja.Manyak bodoh.Mau pigi mana-mana manyak lambat balu bole sampai.Sana Jerman aaa,ada satu jalan,talak kisah belapa laju lu mau tekan.Mana penah ada eksiden maaa?"


Si Apek terus bercerita.Tentang itu dan ini.Tentang maju dan mundur,tentang masa depan.Tiba-tiba kawan Apek tanya Apek.Soalan yang buat aku tak sanggup tunggu lagi.

"Lu bila mau sambung."

"Wa masuk kolej bulan 7 maaa,second intake.Sudah boling loh,kawan satu sekolah semua sudah sambung belajar"

Aku terus basuh,pakai seluar,tekan pam,keluar.

1 comment:

MiZz Lee Jun-KI said...

motif??
blur..
kurang paham ini celita..