Pages

Tuesday, January 15, 2008

maafkan aku jiran-jiran ku

Aku tau aku sedikit emosi dalam entri yang lepas-lepas.Suka-suka aku memaki mereka.Maafkan aku wahai jiran.Mungkin aku tak sengaja atau memang aku tengah marah.

Petang semalam baru aku tahu nilai-nilai murni jiran aku.Jiran aku seorang(sekeluarga)india berbahasa tamil dan beragama kristian.Macam mana aku tau dia kristian?Aku pernah berborak dan bercakap pasal krismas hari tu.Dia cakap pasal sambutan krismas.Pasal awek dia yang tengah mengandung.Dan aku rasa dia seorang india yang sangat moden dan terbuka.Mengandung sebelum kahwin tu.Bukan semua bangsa/agama/keturunan yang boleh terima.

Dan dia sekeluarga berbahasa tamil.Macam mana aku tau?

Dia bangga dengan bahasanya.Tak malu nak guna bahasa.Tak segan nak cakap kuat-kuat sampai jiran sebelah dengar.Rasanya jiran sebelah lagi pun dengar juga.Tapi dia(jiran aku) tak kisah.Tak macam sesetengah orang,malu nak guna bahasa ibunda sendiri.

Dan kebanggaan dia terserlah semalam.Dikala waktu maghrib dia memasang rancangan tamil dengan kuat.Lalu bergema lah lagu-lagu indah dan diiringi gelak tawa dari para penonton.Mungkin persis rancangan Jacky(guess guess guess dari taiwan).Agaknya.
Itulah conto jiran yang baik.Tolong hiburkan jiran-jiran sebelah menyebelah.

Sekarang ni sikit-sikit aku dah boleh cakap tamil yang senang macam:

Poo dah!!

Ma cha!!

Sappedek!!

Dey thambi!!

Tak boleh diam ke bangsat!!

2 comments:

Anonymous said...

Muhahahaha... kah..kah..kah... Damn funny... lawak gila siot.

MiZz Lee Jun-KI said...

nasib kite serupe..
tu belum tgh mlm lagi tu..
sambil memegang botol mereka bangga dgn bahasa tamil mereka dan melaung kan dengan kuat dan berani sekali..
dankadang2 samapai beradu tenaga seperti dalam cerite2 tamil..
mmg mereka telah diberi bakat semulajadi utk menjadi stuntman dan pelakon2 tersohor tamil..