Pages

Thursday, January 31, 2008

sukun komen politik

Wah.Tak pernah lagi aku komen bab-bab politik macam ni.Tapi pilihanraya dah dekat sangat rasanya aku pun sudi-sudikan diri nak komen politik negara kita yang sangat demokrasi ini.Aku terbaca paper pasal Abdul Khalid Rasid.Kalau rajin baca kat sini.Dan bagi mereka-mereka yang malas biar aku terangkan keadaan.

Abdul Khalid(AK) adalah wakil PAS di Kepala Batas,tempat Pak Lah kita(PK),PM kita bertahta,maksud aku kawasan PK bertanding.Dah dua kali bertanding dan tak pernah menang pun.Tahun 1999 AK kalah dengan majoriti 11,175(sebelas ribu seratus tujuh puluh lima).AK dapat 8810 undi.Berapa undi PK dapat?

2004 bertanding lagi.PK dapat 25,403 undi,AK dapat 7281 undi.Berapa majoriti?Berapa pula peratusan?

Lupakan kejap.

AK kata dia dah malas nak bertanding,bagi peluang pada orang muda yang 50 tahun kebawah.Bagus ni.Yang dalam UMNO pun boleh contohi juga.Kalau dah tua sangat pun otak dah berkarat,badan dah lemah.Jangan sampai orang halau.Berhenti MAKAN sebelum kenyang.Dah bertahun tak kan tak kenyang lagi kan?

BAlik ke kisah AK.

Kalau diminta bertanding juga dia tetap nak bertanding di Kepala Batas.Kata dia lagi.

“Saya tidak mahu bertanding di kawasan lain kerana takut menang. Kalau menang, tanggungjawabnya berat. Kalau saya bertanding dengan Pak Lah, saya tahu saya pasti kalah. Jadi, kalau hendak suruh bertanding juga, biarlah di Kepala Batas”

-aku petik dari Utusan,jangan percaya sangat sebab kata orang PAS media pun dah dikuasai kerajaan walaupun sumber tu bernama mahupun tak bernama.

Andai kata benar.Bodoh sangat le AK kalau nak bertanding walaupun dah tau nak kalah.Bodoh le juga pihak yang cadangkan AK bertanding.Dan bodoh le juga pihak-pihak yang berkempen sana sini untuk AK.Kebodohan dan kebangangan yang nyata,jitu dan persis.Tahniah.

Kata AK lagi,(dari sumber yang sama)

“Memang kita tahu Pak Lah akan menang tetapi kita tetap mahu memberikan cabaran supaya kemenangan itu tidak secara percuma. Kalau tidak, Perdana Menteri tak hebatlah”

Tak bodoh ke tu?
Lupakan saja bab kebodohan.Memang dah ramai yang bodoh dalam dunia ni.Maafkan saja kebodohan mereka.

Tengok dari sudut yang lain.Bukan ke membazir namanya semua ni.Dan mereka dalam PAS(Parti Islam SeMalaysia)patut lebih arif dengan makna pembaziran.Mencetak muka-muka AK diatas kertas,poster dan banner.Walaupun guna duit dari kerajaan negeri,walaupun guna sumbangan orang awam.Namanya tetap membazir.

Dan lawatan para al-Hafiz,al-Ustaz, dan haji serta hajah yang lain ke kawasan Kepala Batas untuk berkempen bagi pihak AK adalah pembaziran.
Itu belum masuk wang taruhan yang hangus sebab tak dapat peratusan undi yang cukup.Aku tak tahu berapa.Dan tak berminat sangat nak tahu.Walaupun AK seorang ahli perniagaan yang mungkin berpendapatan juta-juta tapi bila dibuang 3,4 ribu tanpa sebab tetap pembaziran namanya.

Oh ya ustaz-ustaz,haji dan hajah dari bulan dan juga roket dan kepala lembu.

BUKAN SIKAP MEMBAZIR ITU AMALAN SYAITAN??
DAN YANG MEMBAZIR ITU SAHABAT SYAITAN??

*Lembu naik Roket pergi Bulan....
"Eh,kenapa bulan ni putih,kadang-kadang hijau pula?"

6 comments:

Anonymous said...

itulah namanya berpolitik.

Anonymous said...

politikus dimana2 sj..takde betul atau salah. sape nk ngaku dia salah??seme nk betul.tak kire dacing or bulan, pasti ade cacat cela.cume satu jer, d best man will win..

Anonymous said...

i hate politic...n i hate most when all politics winner hardly help ppl lowel income like me...naik tol la naik harga minyak la harga public toilet pun dh naik 50sen

Anonymous said...

taknak byr tol,jgn lalu tol,tak puas ati psal toilet,takyah gune toilet,n takyah bli minyak kalau rase minyak mahal...ni negara demokrasi...pilihan di tangan anda.bile demand kurang, suppliers gulung tikar maa..reducekan sales turnover diorang..in short..kite BOIKOT jer lah...sorry paklah...

sukun said...

cayalah azizah..jom hidup kat zaman batu.

Anonymous said...

dari rakyat, untuk rakyat, kepada rakyat. ....wang itu lambat laun mengalir untuk kita jugak. Takpun untuk kesenangan anak cucu kita jugak. dulu naik keretapi 3rd class nak sampai utara atau selatan. berasak dalam train atau bas. tapi sekarang semua...everybody can fly!