Pages

Monday, January 28, 2008

visi dan misi mat rempit

Kita selalu kata mat-mat rempit ni bodoh.Akal pendek dan takde masa depan.Orang-orang kita memang cepat jatuhkan hukuman.Lansung tak bua inisiatif mengenali apa masalah atau apa tujuan mat-mat rempit ni merempit.Banyak kali juga malam-malam minggu aku lepak sambil tengok mat rempit ni dan aku rasa mat rempit ni tak sebodoh yang disangka.Ada juga yang tak berani seperti yang disangka.

Kita boleh nilai mat rempit dari apa yang dia buat:

Wheellie.

Wheellie atau mengangkat tayar depan dan menggunakan tayar belakang saja.Bukan setakat nak tunjuk berani.Apa yang mat rempit cuba sampaikan adalah mereka juga ada motif atau tujuan hidup.Mengangkat tayar depan keaatas membawa maksud mat rempit juga bercita-cita nak ke angkasa satu hari nanti.Menunjukkan mereka juga ada impian dan cita-cita.Atau pun mereka bercita-cita konvoi dengan motor ke bulan.

Angkat tayar belakang.

Tak ramai yang buat sama ada tak tahu buat atau tak sedar.Secara simbolik aksi ini memberi maksud yang mat rempit pun sedar diri dan sentiasa berpegang pada pepatah melayu " TEMPAT JATUH LAGI DIKENANG".Walaupun dah jatuh banyak kali.Aksi ni juga menunjukkan betapa mat rempit sedar bila mati dia jatuh atau kena langgar ketanah juga dia nnati.Mendalam betul jiwa mat rempit.

Gang bang.

Mat-mat rempit juga selalu dikaitkan dengan gang bang.Sekumpulan mat rempit berkongsi seorang gadis,bohsia,lauk atau apa saja perkataan kata ganti diri yang lain.Ini menunjukan betapa mat rempit sangat mementingkan kerjasama dalam kumpulan.Team work.Sikap tolong menolong dalam berkawan.Mana mungkin mat rempit yang hodoh mampu nak mengurat bohsia.Terpaksa le kawan-kawan kongsi hasil tangkapan.Macam sekumpulan singa.Simbolik tu.

Bertaruh dan berlumba.

Mat rempit yang masih bersekolah juga selalu berlumba.Ini menunjukkan mat rempit sangat berdikari.Cari duit saku sendiri.Kalau selalu menang mungkin boleh bayar yuran sekolah sendiri,beli baju dan buku sekolah.Dan kalau operasi polis dikurangkan mungkin mereka mampu menyara keluarga.BAgus mat rempit ni.


MAt rempit juga penghibur secara percuma.Tengok le malam-malam hujung minggu berapa ramai manusia yang terhibur tengok aksi mat rempit.
Ada ke mat rempit minta bayar tiket?
Ada ke mat rempit yang halau penonton?

Sebelum kita maki.Sebelum kita hina.Sebelum kita tunjuk jari salahkan mat-mat rempit ni,sebelum kita tanya apa sumbangan mat rempit kat kita.Baik kita tanya dulu.

ANAK SAPA MAT REMPIT NI?

2 comments:

Anonymous said...

betul gak...tak semua org ada hal yg negatif je.mesti ada yg positif juga.

MiZz Lee Jun-KI said...

yup.
setuju..
mat rempit pun ade wawasan..
telah byk 'sumbang'an nya pada masyarakat mahu pun negara..
malah..
ramai anak2 gadis yang semakin berani melakukan perkara ini melebihi lelaki sendiri..
itu menunjukkan.. zaman telah pun berubah.. malaysia semakin maju!
kepada n=minah2 & mat2 rempit sekalian..
berjuang la habis-habisan sehingga ke titisan darah yg terakhir..
akhir kate..
selamat maju jaya!!