Pages

Monday, December 10, 2007

Fun wit sushi

Ini ialah cara mudah untuk buat sushi..First, cari bahan. Yang aku catat ni basic jer lah..Sushi banyak jenis. Atas kreativiti masing2 untuk menghias.Sebenarnya inilah part yang paling susah. Nak mengumpulkan bahan tapi kebanyakan superpower market ada menjual bahan2 ini. So, don’t worry..

Apa yang diperlukan ialah:

Bahan-bahan

  1. Beras jenis calrose. Cam beras pulut gitu.beras jenis lain boleh juge..Atas citarasa masing2.Beras ni banyak kanji so senang nak kepal. Beras perang bleh juge kot….
  2. Dried Seaweed..sila cari yang khas utk balut sushi.. Aku ter beli yang jenis junkfood.Ape daaa.huhuhu.
  3. Sushi seasoning, Sushi vinegar. Nak bagi beras sushi jadi cantik,berkilat gitu n sebagai penambah perisa.
  4. Soy source..Wasabi…Ni depend atas masing2. kalau taknak takpe, tp erk, taruk ler sket.
  5. Pastu inti…leh letak fillet ikan salmon, isi ketam, udang, tobiko,avocado, timun jepun, carrot ker..ikut suke ler..(bagi aku,kalau nak letak seafood, stim seketika, pastu perah dgn lemon. Pandai2 sendiri ler kalau nak ramu dgn black pepper ker,lada sulah ker, jintan manis ker, letak rempah kari ker, camner rasenyer,yer??)





Tips untuk masak sushi rice

-Pastikan air sama banyak dengan beras. Kalau beras satu pot, air pon mesti satu pot.

(ratio mudah 1:1)

-Rendam beras ½ jam sebelum masak.

-Bila dah masak, biarkan seketika.

- Kemudian, gaul sushi rice yang dah masak dengan sushi seasoning.

-Tak perlu letak banyak,sikit jer,ala2 renjis gitu..pastu kacau sampai sebati.

-Then, biarkan seketika.





Dan…….

-Seaweed mempunyai dua permukaan. Pastikan permukaan yang licin diatas. Reasonnyer,entahla.buat jerlah.

-letak sushi rice-jangan banyak sgt, nanti susah nak gulung n tak cantik.




Sesiapa yang suka wasabi, bolehla letak time ni..sapu sikit2 jer..kecuali jika anda
memang penggemar wasabi.blehla letak satu botol.huhu. Leh letak vege, isi ketam or udang,atas citarasa memasing. Ataupun lepas siap potong nanti,inti wat topping







Gulung time!!!!

-Inilah fungsi tikar sushi(entahla,aku tak tau nama saintifiknyer)

-Lepas gulung, leh potong.. Cam potong lemang.huhuhu.










Okey…dah siap. Rupenye tak cantik sgt sebab ni 1st time aku buat.huhuhu…Tak susah sebenarnya…cam buat sandwich jer.. Leyler letak soysource ker, kalau nak. Ok.neks time kite try temari sushi pule(flowered sushi) and temaki sushi .Ni complicated sket…sehingga jumpe lagi..Adios..







BANZAIIIIIII!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

8 comments:

Anonymous said...

erin,
ko buat sendiri or bungkus dari kedai nih??

Anonymous said...

ceh..spesis ni sejak bile pandai masak...masak air pon setengah jam.Rin, rupe sushi tu dah ok,rase nyer ok ker? Kakak ko tak keracunan ker lps mkn?

Anonymous said...

er..
ketua chef,
ni aku wat sendiri ....see d leg ler..

Anonymous said...

ye..aku tgk kaki ko yg tak cukup inci tu...kahkahkah

Anonymous said...

kak,
nanti demokan skali lagi,yer.
dan..sape sukun ni,kak?diam2 ek..

Anonymous said...

beli laa chopstick skali..br nmpk japanese...keskes..konon2..

sukun said...

masak air setengah jam???
huahuahua

Anonymous said...

kwn erin,
mcm ler ko tu pandai sgt..nk aku disclose ker pisang goreng hangus ko ari tu?

ketua chef,
cube amik tali ukur...aku rase tinggi aku sket dari ko..huhu.

aku ogre gedebei,
chopstik?wat kepit hidungmu.huhuhu.

suziey,
demo hanya skali...ingat ni astro ker?say no tu siaran ulangan..

En Sukun,
Air satu kawah,mmg ler setgah jam.tak blajar yer?