Pages

Friday, December 21, 2007

rakyat kita berubah sikap....tiada lagi ops sikap

Macam tak lengkap pula rasanya musim perayaan tanpa ops sikap.Biasanya kita beraya bersama ops sikap,tak kira le raya apa sekali pun.Sampai dah tak terkira Ops Sikap yang dibuat pihak berkuasa.Entah yang keberapa ratus kalikah.Mana pergi pemandu-pemandu lasak dinegara kita.SUdah insafkah?Sudah takut matikah?Atau sudah abis mati pemandu yang tak berubah sikap tu?Aku tak tahu.

Atau pihak berkuasa dah tak ingat ops sikap yang keberapa perlu dibuat.Ops sikap 16,17 atau 30.Aku tak pasti.Mungkin juga pihak berkuasa dah tak kuasa nak buat operasi-operasi yang hanya menambah saman dan kadar kemalangan dan kematian.Malas nak layan.Pergi mati saja mereka yang pandu laju.Mungkin juga kan?Lebih baik pihak berkuasa pergi bercuti saja.

Munkin juga ramai yang tak dapat cuti.Maksud aku tak dapat nak sambung cuti sampai krismas.Jadi jalan raya dan lebuhraya tak sesak sangat.Agaknya lah.Mungkin hujung minggu nanti lebih ramai yang bergerak balik kampung ataupun pergi bercuti.

Apa kata pihak berkuasa gunakan cara lain pula untuk tangani masalah kemalangan dimusim perayaan ni.Selain dari menyaman dan berkhemah ditepi-tepi lebuhraya apa kata digunakan cara yang boleh merehatkan dan mengurangkan pihak berkuasa yang bertugas.Boleh le dia orang bercuti bersama keluarga.

Dah berpuluh tahun sign board yang ada sekarang tak memberi kesan.Cuba ubah sikit sebanyak sign board yang kita ada.

Dari:INGATLAH ORANG TERSAYANG
Jadi:INGATLAH KEMATIAN

Dari:KAWASAN KEMALANGAN
Jadi:KAWASAN PERKUBURAN

Dari:SELEKOH DIHADAPAN
Jadi:MAYAT DIHADAPAN



Ubah apa saja selagi tak menyusahkan orang ramai.Try and error.Tengok hasil nanti.Kalau tak jadi juga ubah lagi.Ubah,ubah,ubah dan terus ubah sampai statistik kata kadar kemalangan dah berkurangan.Tak kan nak tunggu Ops sikap dah sampai beratus-ratus kali baru nak cari idea lain.Mana lagi bijak pandai dan ahli fikir negara?


Tinggal aku sorang je ke?

No comments: